Valet närmar sig

Kommunvalet i september närmar sig och det är hög tid att kommunens fokus återigen riktas på skolan och äldreomsorg. Efter fyra år med borgerligt styre har majoritetens fokus legat på borgensåtagande åt enskilda företagare, ”skrytbygge” i form av ett stickspår till Rundvik. Ett stickspår vars efterfrågan är låg (ett företag aviserar för att använda) men kostnaden är hög; drygt 56 miljoner kronor.

Siffror från Fackförbundet Kommunal visar att var tredje vill sluta inom äldreomsorgen. Likaså fortsätter behovet av nyanställning stiga efter pensionsavgångar och en fortsatt åldrande population. Det behövs helt enkelt fler händer; undersköterskeyrket måste bli attraktivare i Nordmalings kommun.

Under denna period motionerade Vänsterpartiet  bl.a. för arbetskläder till alla inom äldreomsorg/hemtjänst. Det är idag verklighet, även om det tog en omväg.

En annan kvalitetshöjande insats inom så väl äldreomsorg som barnomsorg/skolverksamhet är ”6-timmars arbetsdag”. Statistik visar att 30-timmars veckor med bibehållen lön (dvs heltidslön) har och kan halvera sjukskrivningstalen. Vidare har 6-timmarsprojekt inom äldreomsorg (Svartedalens 6-timmarsprojekt) visat på en fördubbling av aktiviteter för de äldre. Den 11/12-17 var Vänsterpartiets motion om uppstart av 6-timmarsprojekt upp i kommunfullmäktige, men borgarna ville inte ens debattera.

Det är hög tid att fokus läggs på det absolut viktigaste och i högsta grad kommunens skyldig: skola och äldreomsorg. Valet närmar sig.