Motioner

Motion: Resebidrag för föreningar

Vänsterpartiet lämnade idag in en motion angående resor för ungdomsföreningar, och om hur de tvingas stå resor till olika evenemang själva – ofta med bil. Detta tycker vi självklart inte är rätt. Motionen kan läsas i sin helhet nedan:

Motion från Vänsterpartiet.

Nordmaling är idag en av många kommuner i landet, som valt att inte stötta kommunens föreningar som arbetar med barn och ungdomar, med stöd för de resekostnader som de olika föreningarna har. Resorna företas till olika arrangemang inom Västerbotten och Ångermanland.

De föreningar som allt som oftast befinner sig på vägarna, blir idag hänvisade till att använda ledares och föräldrars privata bilar för att kunna ta sig till och från olika arrangemang. Det absolut bästa sättet att förflytta sig till en bortamatch i exempelvis Sollefteå, är att använda buss.  Säkerheten är betydligt högre för våra barn och ungdomar i det transportsättet. Det är också en miljöaspekt i det hela.

Bidraget som de olika föreningarna fick tidigare, togs bort 2014. Det innebär att de olika föreningarna därmed har fått en relativt stor kostnad för sina transporter av våra unga.

Därför föreslår Vänsterpartiet

Att Resebidraget för kommunens olika föreningar återinförs under 2015.