Angående återinförande av LOV i Nordmaling

Socialutskottet har lyft frågan angående eventuellt återinförande av lagen om valfrihet (LOV). Det är någonting man bör försiktig med då det tidigare både i Nordmaling och andra kommuner gjorts försök.

I till exempel Ovanåker var kommunen tvungen att dra in vissa insatser som tidigare getts – för att vara konkurrensneutrala och hålla nere priset. Trots detta ville inget privat företag etablera sig. Vänsterpartiet Nordmaling tror i stället på ett ökat inflyttande för brukarna över insatser är den rätta vägen att gå.

LOV medför även en risk att den generella kvalitén av omsorgen försämras. Genom att flytta delar av ansvaret till privata aktörer med vinstintresse försvagas den kommunala hemtjänsten. I normala fall befinner sig skattepengar som går till vård och omsorg i ett kretslopp; utöver löner återinvesteras eventuellt överskott. Med privata vinstintressen kommer delar av det gemensamma  finanserna d.v.s. skatt – tas ut som vinst och därmed avlägsnas från kretsloppet.

Man skulle kunna hävda att med privata aktörer kan vård och omsorg effektiviseras och optimeras, men skräckscenarion som vägande av blöjor innan de byts har de flesta hört talas om. Nog borde den gemensamt ägda omsorgen veta hur långt verksamheten kan effektiviseras utan att medföra brister? Det är klart att brister kan uppstå, men de kan inte lösas genom att minska på de resurser som finns till förfogande. God vård och omsorg måste få kosta.

Vänsterpartiet Nordmaling skickade idag den 30/1 även in en insändare till media angående LOV.