Insändare

Välfärdsmiljoner till Nordmaling

Regeringens vårbudget presenterades förra veckan. Det står klart att från och med nästa år ska 10 miljarder kronor extra fördelas mellan Sveriges kommuner; det blir 7 miljoner kronor för Nordmalings räkning. I samband med detta skrev Vänsterpartiet Nordmaling en insändare om de goda förutsättningarna som dessa välfärdsmiljoner innebär för vår kommun. Insändaren kan läsas i sin helhet nedan:

”Välfärdsmiljoner till Nordmaling
Nu är regeringens vårbudget presenterad och i den finns 10 välfärdsmiljarder per år. Nu kan kommunerna och landstingen anställa tusentals fler i framförallt vården, förskolan och omsorgen. För Nordmalings kommun betyder det drygt 7 miljoner kronor för 2017. Dessa nya miljoner är pengar som vi i Vänsterpartiet hoppas används för satsningar i vår kommun! Nu finns möjlighet att exempelvis minska barngrupperna i förskolan, förbättra arbetsmiljön för våra medarbetare och tryggheten på särskilda boenden. Vår förhoppning är att det satsas på att återinföra särskilda demensavdelningar med specialkompetens; att den utarmning som skett hävs. De bemanningsnyckeltal som idag används speglar inte den verklighet som råder, resultatet har varit en tydlig underbemanning på samtliga avdelningar. Kommunens äldre förtjänar ett värdigt liv med möjlighet till guldkant som det så ofta pratas om, men som det inte alltid finns tid till. Samtidigt har det varit ett problem att våra duktiga undersköterskor sjukskrivs på grund av stress. Nu finns det möjlighet att vända denna trend. En möjlighet som Vänsterpartiet vill ta till vara på.

Niklas Vestermark
Vänsterpartiet Nordmaling”