Motion: Kör sakta lekande barn skyltar nära barnomsorg och lekplatser

Den 16 juni anmäldes nedanstående motion till kommunfullmäktige. Syftet med motionen är att värna om vår framtid, barnen. Genom att påminna trafikanter i anslutning till barnomsorg om uppmärksamhet höjs säkerheten för barnen samtidigt som föräldrar och anställda kan känna sig trygga inför utomhusaktiviteter.

Motion från Vänsterpartiet

Barns möjlighet att leka utomhus är och ska vara en självklarhet. Det är något som tas förgivet av både föräldrar och barn. Det utgör dessutom en förutsättning för friska och aktiva barn, samtidigt som det är en möjlighet för barnen att ha roligt.

En stor del aktiviteterna inom barnomsorg sker utomhus och inte sällan i närheten av trafik. Idag finns det inte skyltar för att uppmärksamma trafikanter om lekande barn vid alla anläggningar; det utgör en direkt fara för barnens säkerhet. Detta är särskilt tydligt hos dagbarnvårdare som ofta bor och har sin verksamhet i tätbebyggda områden. På vägarna står bilar parkerade längs kanten, det är tätt mellan husen och i överlag skymd sikt; här är hastigheten i bästa fall under 50km/h.

Att sätta upp en skylt med texten ”kör sakta lekande barn” är en effektiv och billig lösning för att uppmärksamma trafikanter och där med öka barnens säkerhet. Förslagsvis bör Nordmalings kommun ta kontakt med dagbarnvårdarna och höra om det saknas skyltar i deras närhet och vart det skulle vara lämpligt att sätta upp vid behov. Andra viktiga platser att ta hänsyn till är bland annat lekparker. Uppsättning av skyltar bör ske skyndsamt.

Att Nordmalings kommun köper och sätter upp ”kör sakta lekande barn-skyltar” i närheten av lokaler och anläggningar som används inom barnomsorg eller aktiviteter där barn kan anses vara utsatt för trafikfara.

Att kommunen ansvarar för underhåll av nämnda skyltar; att de byts ut vid eventuell skada eller försvinnande.

cartoon-1082068_1280