Motion: om kostnader för avgiftsfri el till motorvärmare Resecentrum, samt för kommunanställda vid arbetsplatsen

Den 16 juni anmäldes nedanstående motion i kommunfullmäktige. Som bakgrund till motionen låg en höjning av taxa för användandet av motorvärmare vid Nordmalings Resecentrum som antogs vid kommunfullmäktige den 11 april.

Motion från Vänsterpartiet

Den förändrade avgiften för parkering vid Resecentrum 500kr/termin stämmer inte överensmed kommunens visioner. Nordmaling är en pendlarkommun och för att försöka uppnå målen om en växande population bör pendling inte medföra extra avgifter. I dagsläget är parkeringen på Nordmalings Resecentrum ofta full, vem ska kontrollera att de som betalar för motorvärmare har en plats ledig när de behöver parkera? Att införa en parkeringsavgift eller att ha en ”motorvärmarvakt” är ingen lösning som vi vill se. Är något avgiftsförlagt måste väl det följas upp och kontrolleras?

Det är inte en ovanlig syn att parkeringen är full, men att endast en handfull använder motorvärmare. Genom att höja avgift för motorvärmare finns även risken att fler väljer att köra bil till jobbet. Låt oss tänka på miljön genom att erbjuda kollektivtrafik och minska utsläpp från bilar.

Kommunens anställda är i dagsläget även de tvungna att betala för motorvärmare när de står parkerade vid sin arbetsplats. Det förefaller mycket märkligt och denna avgift har knappast den effekt att färre väljer bort bilen. Även här är det ett miljöproblem och individen bestraffas för att ta sig till sitt arbete.

Elstolparna vid resecentrum har en timer vilket minskar tiden som motorvärmaren behöver vara påslagen, vilket minskar kostnaderna för kommunen. Hur det ser ut på Nordmalings kommunala arbetsplatser skiljer sig åt, en del parkeringar har stolpar med timmer medans andra saknar det. Det skulle behövas siffror över vilka kostnader elförsörjningen innebär för kommunens del och möjligheten att erbjuda pendlare och kommunanställda motorvärmare bör undersökas. Gratis parkering med motorvärmare vid resecentrum skulle säkerligen underlätta för kommunens pendlare för att inte nämna vara något som kan användas när Nordmaling marknadsförs för att locka till inflyttning.

Att kostnader för avgiftsfri elförsörjning till motorvärmare vid Nordmalings Resecentrum samt för kommunanställda vid sin arbetsplats presenteras och redogörs.

Att beslut om att erbjuda avgiftsfri elförsörjning till motorvärmare vid Nordmalings Resecentrum tas efter att ekonomiska kostnader presenterats.

Att beslut om att erbjuda avgiftsfri elförsörjning till motorvärmare för kommunanställda på deras arbetsplats tas efter att ekonomiska kostnader presenterats.