Motion: Tallbackens bemanningsnyckeltal

Följande motion diariefördes 3/12-2018, samma dag ställde vi även frågan i kommunstyrelsen om hur situationen på Tallbacken ska lösas. Det blev på det mötet bestämt att omfördela 600 000 kr till förstärkta nyckeltal fördelade över Tallbackens avdelningar d.v.s Rehab, Ettan och Åsen. Nu återstår det att även se över kommunens övriga äldreboenden menar Vänsterpartiet.

Tallbackens bemanningsnyckeltal

Bakgrund:
Vänsterpartiet vill återigen lyfta frågan om underbemanningen inom äldreomsorgen på kommunens särskilda boenden. En skrivelse har delgivits politiken från oroade anställda på Tallbacken. Det har även publicerats artiklar om situationen på boendet i media. Det är inte en smickrande bild som målas upp.

Beskrivning:
Det har länge varit känt att personalen på kommunens äldreboende stundvis har en tung arbetsbörda och upplever både stress och en känsla av otillräcklighet. Det är en konsekvens av den personalminskning som tidigare gjorts. Redan vid budgetbeslut 2018 hade Vänsterpartiet med en särskild satsning om att höja bemanningsnyckeltalen på samtliga boenden till 0,75 heltidsanställda/brukare. Det vill säga de större avdelningar som inte då hade fått sina nyckeltal återställda.

När personalen varit tvungna att lämna in en skrivelse för att förtydliga problematiken i deras arbetssituation, och flera artiklar publiceras i media bör allvaret vara uppenbart för de flesta. Det här är ett problem som behöver åtgärdas. Nordmalings kommun har oerhört duktiga anställda, men de behöver få resurser att kunna utföra sitt jobb på bästa sätt både för de äldres och personalens skull.

Kommunens kärnverksamheter måste prioriteras för att uppfylla kommunens förpliktelser till kommuninvånarna. För att klara detta måste ekonomiska medel frigöras till ändamålet. Förslagsvis kan politikerarvodena återgå till den nivå de låg på vid årsingången. Sedan bör majoriteten ta sig en funderare om det i vår ekonomiska situation nu och de kommande åren, är lämpligt att fortskrida med stickspåret till Rundvik.

Att bemanningsnyckeltalen på samtliga avdelningar på Tallbacken omgående höjs till 0,75.

Att en översikt av behovet av nyckeltalshöljning görs på övriga boenden och som kan ligga till underlag för eventuellt beslut för dessa.