Poesi- och Musikkväll 28/2 på Näslunds Konditori

OBS! Fri entré, Vänsterpartiet Nordmaling bjuder på fika! Kom i tid och säkra en plats för en minnesvärd kväll!

Vänsterpartiet Nordmaling arrangerar en Poesi- & Musikkväll med Malmfältens arbetarpredikant David Väyrynen och Olofsfors ljudmagiker Elsa Hasselgärde.

David Väyrynens succédebut, diktsamlingen ”Marken”(2017) slog ner som en bomb och en helt unik röst tog plats i svensk poesi trädde fram. Hyllad av kritiker och läsare. Blandningen av skog, malm, midnattssol och snö kombinerat med rösterna från Malmfälten – människorna – visade sig vara mer självklar än mycket annat som publiceras i Sverige idag. Väyrynen fångar tonen från såväl väckelsemöten, konsumkön, fackmötet och de ensamma funderingarna i bastun. Hans texter är stenhårt sköra, och han är jäkligt rolig.

Här hittar du delar ur ”Marken” inläst och tonsatt:

Elsa Hasselgärde flyttade till Olofsfors och började bygga en inspelningsstudio i sitt hus. Mycket snart började toner ljuda över bruket, ängarna och barrskogen. Med en blandning av electronica, pop, singer/songwriter och noise har Hasselgärde hittat ett format där hon fångar känslan av platsen där musiken skapats. En sann konstnär som inte räds att träda på okänd mark. På Näslunds får vi höra hennes låtar i avskalat format, det blir ju helt sjukt kul!

Här hittar du Elsas musik:

Hela landet ska leva, på riktigt. Kultur ska vara tillgängligt för alla, inte bara de rikaste. Det ska vara möjligt för konstnärer att verka på andra platser än i storstäderna.
Här har vi två praktexempel på konstnärer som vägrar rätta sig i marknadskrafternas led. Ett rikt, jämlikt och mångfasetterat kulturliv är en viktig grundstomme i ett samhälle. Konst i alla dess former är gränslöst, bokstavligt och bildligt talat – ett rikt, jämlikt och mångfasetterat kulturliv öppnar människors ögon och omöjliggör det för rasister att så misstänksamhet bland människor. Var med och förändra!
Sen är det ju också väldigt kul med musik och poesi!

Ni är alla mycket välkomna. Det är gratis och Vänsterpartiet Nordmaling bjuder på fika. Kom i tid så ni inte blir utan plats!