Motion: 6-timmarsprojekt inom barnomsorg

”Arbetsförhållandena för kommunens anställda bör ses över relaterat till arbetstidslängden. Lagen om arbetstid och definitionen av heltid har inte ändrats sedan 1970-talet. Jobben är ofta slitsamma både fysiskt och psykiskt, sjukskrivningstalen är höga och lönen låg. Det är dessutom en jämställdhetsfråga eftersom majoriteten av de anställda inom bland annat äldreomsorg och barnomsorg men likväl kommunen i helhet är kvinnor.

Ett exempel på ett lyckat 6-timmarsprojekt är Svartedalens äldreboende i Göteborg. Sjukskrivningstalen sjönk med 6 procentenheter vilket motsvarade ca 50 %, anordnade aktiviteter för de boende ökade med hela 64 %. Personalens upplevda hälsa förbättrades dessutom markant.

Nordmalings kommun bör ligga i framkant som arbetsgivare, värna om sin personal och kunna erbjuda en god samhällsservice. Genom att starta upp ett eget 6-timmarsprojekt i Nordmaling och i senare skede applicera på samtliga verksamheter kommer personalhälsan förbättras, god service tillgodoses och möjligheten för rekrytering förenklas.

Nordmalings kommun bör för att skilja sig från tidigare projekt i andra kommuner och av landsting starta 6-timmarsprojekt inom barnomsorgen. I samband med att verksamhetsstart av förskolan Biet skulle det underlätta och vara lämpligt att ovan nämnda projekt bedrivs.

Att Nordmalings kommun startar ett 6-timmarsprojekt i samband med verksamhetsstart av förskolan Biet.

Att en utvärdering av 6-timmarsprojekt i senare skede ligger till grund för arbetstidsförkortning med bibehållen lön i kommunens samtliga verksamheter.”

Motionen lämnades in vid kommunfullmäktige den 22/6-17.