”Reservation” angående rapporten om framtidens äldreomsorg

”Vänsterpartiet ställer sig kritiska till idéen om en personal som tjänstgör delar av sitt arbetspass inom hemtjänst och resterande dag på särskilt boende. Det är en arbetsform som kan och med största sannolikhet skulle innebära stressrelaterad problematik hos personalen. Dagens personaltäthet på 0,63 på särskilt boende är i behov av att höjas. Det tunga arbetet för vårdnära personal innebär ökat sjukskrivningstal, arbetsskador från ensamarbete och att delar av brukarnas sociala liv blir lidande; det som även benämns guldkant i vardagen. Arbetsformen kan medföra ökade rekryteringsproblematik när arbetet blir mindre attraktivt. Vänsterpartiet vill föreslå 6-timmarsmodellen som ett starkt alternativ för hur en god och ansvarsfull äldreomsorg kan bedrivas.

Äldreomsorgen bör fortsättningsvis bedrivas i kommunal regi för att säkerställa att ekonomiskt överskott återinvesteras i verksamheten, att brukarna och de anställdas arbetssituation/livskvalité skall beaktas och vara av största vikt. Ett vinstintresse där stora delar av omsättning plockas ut ur verksamheten är inte i enlighet med kommuninvånarnas intresse. Äldreomsorgen skall bedrivas ansvarsfullt. Notera att seniorboenden inte nödvändigtvis innefattas av detta stycke.

En nybyggnation av särskilt boende förordas av Vänsterpartiet. Ett nybygge bör ske i anslutning till befintlig verksamhet samt hälsocentral. Det är viktigt att ett nybygge inte medför att boendeplatser minskar i kommunen. Storleken på ett nytt särskilt boende bör ligga i närheten av 90 boendeplatser fördelade på ca 10-12 boenderum per avdelning. En avdelning bör innefatta spetskompetens inom området demens och hantering av svårare BPSD (beteendemässiga och psykiska symtom vid demens).

Komplementering med seniorboende och trygghetsboende är önskvärt för att tillgodose dagens och framtidens behov inom äldreomsorg.”

Ur minnesanteckningarna för beredningen för framtidens äldreomsorg.