Kommunfullmäktige avslår Vänsterpartiets motion om 6-timmarsprojekt

Nordmalings kommunfullmäktige avslog idag (11/12-17) Vänsterpartiets motion om 6-timmarsprojekt inom barnomsorgen. Detta trots flera lyckade försök i landet, statistik över halveringar på kort- och långtidssjukskrivningar. Deltagare i liknande projekt har fått bättre upplevd hälsa och bevisligen kunna ge bättre kvalité på den offentliga verksamheten. Exempelvis på Svartedalens äldreboende där det skedde fördubbling av aktiviteter för de äldre. I Västerbottens län bedriver landstinget ett 6-timmarsprojekt på Städet Skellefteå lasarett. Det är väldigt tråkigt att folkhälsan och kvalitén på den offentliga verksamheten inte prioriteras.

Nordmaling står precis som övriga Sverige inför stora pensionsavgångar, lösningar på bemanningsfrågan är av stor vikt.  Nordmalings kommunalråd påstår att 6-timmarsprojekt skulle försvåra möjligheten att lyckas anställa tillräckligt med personal. När Västerbottens landsting anställde till Städet Skellefteå söktes knappt 10 tjänster; i slutändan hade de mer än 100 sökande. 6-timmar är attraktivt och skapar möjligheter till en god och ansvarsfull verksamhet. En verksamhet som där kommunen värnar om sina invånare, anställda som brukare, elever med mera.

Exempel från Städet i Skellefteå. Statistisk över sjukfrånvaron som visar en tydlig nedgång under det halvår projektet har pågått.