Motioner

Bifall av motion: Kör sakta lekande barn-skyltar nära barnomsorg och lekplatser

Vänsterpartiets motion om barns säkerhet hos dagbarnvårdare och lekplatser fick bifall under gårdagens kommunfullmäktige 13/2-2017. Det är oerhört glädjande att kommunfullmäktige enades i frågan att bifalla motionen i dess helhet. Kommunstyrelsens förslag till beslut var att endast bifalla delen om lekplatser, att avslå yrkandet om att sätta upp skyltar i närheten av dagbarnvårdares verksamhet. Det blev en votering: 12 för kommunstyrelsen förslag, 17 för Vänsterpartiets.

Det innebär att i likhet med barn i skola och dagis, kommer dagbarnvårdare ges möjligheten att få en skylt med texten ”Kör sakta lekande barn” vid sin bostad som bekostas av Nordmalings kommun. Skyltningen upplevs förhoppningsvis som en fungerande strategi för att öka säkerheten vid barns uteaktiviteter, ett stöd för kommunens alla dagbarnvårdare. Ni gör ett fantastiskt jobb och det är viktigt att ni känner kommunens stöd i ert arbete!

Motionen i sin helhet finns på länken nedan:

Motion: Kör sakta lekande barn skyltar nära barnomsorg och lekplatser